Sumber
Jenis flatlay tersebut ialah flatlay, half flaylay, quater flatlay, dan zero flatlay. Gambar ini berlandaskan tema yang diberikan iaitu makanan dan barangan.
Jenis flatlay tersebut ialah flatlay, half flaylay, quater flatlay, dan zero flatlay. Gambar ini berlandaskan tema yang diberikan iaitu makanan dan barangan.
Sumber : DBPMalaysia
Panel : Sr. Gs. Dr. Siti Nur Aliaa Roslan
Perkongsian Dr. Siti Nur Aliaa memberi saya inspirasi untuk mengembara terutama saya telah tanam impian untuk mengembara ke seluruh negara.
Tempat pertama saya teringin sangat nak tengok Northerns Lights. Teringin sangat. Perasaan saya semakin membuak-buak setelah mendengar pengalaman beliau.
Semoga saya mempunyai peluang untuk mengembara, mencari pengalaman dan pengetahuan bersama orang yang saya sayangi. Amin.
RUJUKAN
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi
Komunikasi Teori dan Aplikasi. Kuala Nerus: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.
Jadual Golongan Kata dalam Cerita Sosial
Cerita
Sosial |
Kata
kerja |
Kata
Adjektif |
Kata
Nama |
Kata
Ganti Nama |
Kata
Sendi Nama |
Kata
Arah |
Kata
Tanya |
Nenek
dan Datuk |
21 |
13 |
17 |
2 |
10 |
- |
2 |
Saya
yang Istimewa |
17 |
6 |
10 |
8 |
2 |
2 |
3 |
Keluarga
Saya |
15 |
4 |
14 |
4 |
4 |
1 |
- |
Hati |
18 |
5 |
5 |
5 |
7 |
- |
1 |
Jiran |
24 |
9 |
7 |
4 |
6 |
- |
2 |
Judul |
Teks |
Tema |
Sampel/Bahan |
Jenis |
Nenek dan Datuk |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek, datuk, ibu, bapa, Imran,
Madinah, Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Saya yang Istimewa |
Cerita
pendek |
Kekeluargaan |
Nenek,
datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Keluarga |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Ibu, bapa, Madinah, Alim, Imran, Aisyah |
Penceritaan |
Hati |
Cerita
pendek |
Kemasyarakatan |
Ibu,
cikgu, Alim, rakan-rakan |
Penceritaan |
Jiran |
Cerita pendek |
Kejiranan |
Ibu, Alim, Aisyah, Imran, Madinah, Sulaiman |
Penceritaan |
Jadual 3: Kandungan dalam Cerita Sosial
Konteks dalam Cerita Sosial
Judul |
Tatabahasa |
Latar |
Emosi |
Nenek dan Datuk |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Kampung nenek dan datuk |
Gembira, rindu, sedih,
marah, keliru, puas hati |
Saya yang Istimewa |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah
ibu dan bapa |
Gembira,
puas hati, sedih |
Keluarga |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa |
Gembira, resah |
Hati |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Sekolah,
rumah, jiran |
Gembira |
Jiran |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu bapa dan jiran |
Gembira, simpati, ambil
berat, sedih |
Jadual
4: Konteks dalam Cerita Sosial
Andaian dalam Cerita Sosial
Judul |
Pendapat |
Perujukan |
Pesoalan |
Nenek dan Datuk |
·
Alim
menangis kerana dia berpendapat itik dan ayam sudah tiada. ·
Alim
juga sangka bahawa rumah dan datuk sudah tiada |
·
Nenek
dan datuk berlari mendapatkan Alim yang menangis di tepi reban. ·
Alim
merujuk kepada ketiadaan itik dan ayam punca dia menangis ·
Nenek
memujuk Alim dengan menunjuknya reban baharu. |
·
Nenek
dan datuk bertanya kepada Alim mengapa dia menangis di sebelah reban. ·
Alim
mempersoalkan ketiadaan itik dan ayam di dalam reban. ·
Ibu
bapa Alim hairan dan sedih melihat Alim sering menangis tanpa sebab. |
Saya yang Istimewa |
·
“Bapa tahu, Alim, abang Imran, Kak Madinah
dan Aisyah gemar makan buah-buahan.” Bapa membeli banyak buah-buahan di
pasar tani kerana tahu kesukaan anak-anaknya. |
·
“Ada buah rambutan, ada buah durian, ada
buah manggis, ada buah langsat, ada buah duku dan banyak lagi.” Buah-buahan
yang disenaraikan merujuk kepada buah-buahan tempatan. |
·
“Di mana beli buah-buahan ini, bapa?” Persoalan
ini ditanyakan oleh Imran yang merujuk kepada buah-buahan yang dilihat
olehnya. |
Keluarga |
·
Alim
akan memastikan dia sentiasa akan mengingati ahli keluarganya seperti
mengingati naam keluarganya. |
·
Alim
belajar membuang sampah dan menyapu dengan tunjuk ajar daripada abang dan
kakaknya. |
·
Alim
seorang kanak-kanak istimewa yang mampu untuk melakukan kerja seperti
kanak-kanak normal yang lain walaupun kadang-kadang dia gagal melakukannya. |
Hati |
·
“Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin.” Alim
merupakan anak yang pandai dan mendengar kata. Ibu tahu bahawa di sekolah,
Alim pasti akan belajar dengan bersungguh - sungguh. |
·
“Semalam, ibu beritahu hari ini hari lahir
Alim. Alim tidak faham apa itu hari lahir.” Alim
tidak faham dan tertanya-tanya apa itu hari lahir. Dia hanya menurut kata ibu
dan membawa kek cawan ke sekolah untuk diberikan kepada rakan-rakannya. |
·
“Cikgu Anis mengajar Alim untuk hormat pada
orang tua. Cikgu Anis mengajar Alim untuk tunduk apabila berjalan dihadapan
orang tua.” Pernyataan
di atas merujuk kepada nilai murni serta sikap yang baik dan perlu dituruti
sebagai tanda hormat kepada orang tua. |
Jiran |
·
Berkemungkinan
juga, adik-beradik Alim tertanya-tanya bilakah Alim akan sihat dan mengapakah
Alim selalu sakit. Mereka tidak pasti dengan keadaan sebegeni. |
·
Alim: -
Seorang
yang pemurah. -
Jiran
yang baik hati. -
Abang
kepada Aisyah. -
Kanak-kanak
istimewa. Alim suka berkongsi dengan
jiran. Di sini jelas menunjukkan Alim berkongsi buku kegemarannya dengan
Sulaiman. Nilai baik hati,ikhlas dan jujur jelas tergambar dalam diri Alim. ·
Sulaiman: -
Seorang
anak lelaki berumur 9 tahun. -
Jiran sebelah
rumah Alim. -
Seorang
yang pemurah. |
·
“Sulaiman
bertanyakan soalan seperti “Kamu beri saya buku ini, Alim?” kerana Sulaiman
tidak pasti bahawa buku itu diberi oleh Alim ataupun dipinjam.” Persoalan begini Cuma
memerlukan pengesahan daripada pihak sulaiman. ·
Aisyah
keliru dan memnimbulkan persoalan seperti, “Kenapa dengan abang ibu”? kepada
Ibu. Persoalan daripada Aisyah
juga memerlukan jawapan supaya mereka faham dengan keadaan Alim. |
Jadual
5: Andaian dalam Cerita Sosial
Telah lama membisukan mata pena halusinasi ini, kini aku kembali mencoretkan memento hidup dalam diari atas talian. Blog ini sememangnya tel...